آموزش سئو، ورود به دنیایی که گوگل قرار است بسازد

سئو دنیای پیچیده و جذابی دارد به طوریکه افراد بسیار زیادی در دنیا برای یادگیری و پیاده سازی سئو برروی وبسایت و وبلاگ های خود وقت زیادی را صرف دیجیتال مارکتینگ شانار میکنند . فهرست نتایج جستجو با توجه به موتورهای جستجوی وب، الگوریتم های مخصوص آنها، موقعیت مکانی، تاریخچه و الگوی جستجوی کاربران و تعامل آنها با محتوای سایت ها رتبهبندی میشوند و یک متخصص سئو برای پیشبرد اهداف پروژه سئو سایت باید همه آنها را مد نظر داشته باشد. کسی است که کسبوکار شما را تجزیه و تحلیل میکند و نقشهی راه و تقدم و تاخر فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ را برای تیم شما تعیین میکند و نیروها و کارشناسان تولید محتوای شما را آموزش میدهد و پیگیری میکند و گزارشگیری فعالیتها را تعیین میکند و بنا به اهداف کلی و جزیی شرکت مدلهای مختلف فعالیت در فضای مجازی را برای شما طرحریزی میکند و یکی از شرایطی که باید داشته باشد این هست که در تمامی فعالیتهایی که در فضای مجازی انجام میدهید از جمله طراحی وبسایت، تولید محتواهای متنی و تصویری و ویدیویی آشنایی داشته باشد و بتواند به صورت فنی در تمامی این زمینهها اعلام نظر کند و فعالیتهای دیگری که از حوصلهی این مقاله خارج است.

دیجیتال مارکتینگ چیست

تصویری که در ادامه میبینید یکی از اسلایدهای کارگاه نقشه راه بازاریابی محتوایی من است. احتمالا اگر کسبوکار خیلی کوچکی داریم این موضوع امکانپذیر نیست به این دلیل که ما وقت کافی نداریم و باید به موارد دیگر کسبوکارمان بپردازیم ولی اگر خیلی اول راه هستیم شاید بتوانیم خودمان این 4 بخش دیجیتال مارکتینگ را تا حدی یاد بگیریم و بر آن تسلط پیدا کنیم و انجام بدهیم. نکته مهم یا تغییر خیلی مهمی که در این مورد پیش آمده و مانند قبل نمیتوانیم مثلا به راحتی یک ایمیل ارسال کنیم و فروش زیادی ایجاد کنیم این است که اکنون لازم است فهرست اعضای سایت و مخاطبان خودمان را بخشبندی کنیم. این خطاها میتواند مربوط به لینکهایی باشد که اصطلاحا شکسته یا Broken است؛ یعنی وقتی که بر روی آن کلیک میکنید به جایی هدایت نمیشود یا قبلا صفحهای بوده که اکنون پاک شده است و وقتی روی لینک کلیک میکنید به جایی نمیرود و خطای 404 به شما میدهد.

دیجیتال مارکتینگ

ولی مسلما این موضوع کافی نیست و شما به عنوان مدیر یک مجموعه که دیجیتال مارکتینگ انجام میدهید باید در ماه عددی را مشخص کنید و به خودتان قول دهید که من در ماه به هر قیمتی مثلا 10 هزار نفر را به وبسایتم هدایت میکنم و اگر این اتفاق نیافتاد من در قسمت جذب یا فرآیند جذب دیجیتال مارکتینگ خود شکست خوردهام که این اولین پارامتر یا معیار عددی است که اگر میخواهید در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال موفق باشید باید برای خودتان تعریف کنید. امروزه تقریبا غیرممکن است که یک مدیر کسبوکار بخواهد به تمام جزئیات دیجیتال مارکتینگ کسبوکارش به تنهایی بپردازد؛ یعنی مرتب در رسانههای اجتماعی محتواهای مناسبی قرار دهد که باعث فروش شود، سایت خود را روزبهروز آپدیت کند، مشکلات فنی سایت را حل کند، ایمیلهای با کیفیتی ارسال کند، متنهای تبلیغاتی بنویسد و… را انجام دهید؛ در نتیجه این موضوع، بسیاری از مدیران کسبوکار کلا از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال ناامید شدهاند و این ناامیدی باعث میشود که با جدیت کارهای دیجیتال مارکتینگ را ادامه نمیدهند.

بازاریابی محتوا

شخصی در زیر مقالهای که انتخاب کیف لپتاپ بود نظری داده است بنابراین، این احتمال وجود دارد که فرد به خرید کیف لبتاپ علاقهمند است و خود لپتاپ را دارد بنابراین میتوانیم پیامهای خاصی بفرستیم و یک کیف خاصی را با فروش ویژه برای فرد بفرستیم تا ترغیب شود و آن را خریداری کند. بنابراین نکته اصلی این است که SEO پیچیده شده و به راحتی قبل نیست که کسی چند کلیدواژه را برجسته کند و تغییرات سادهای دهد تا بتواند در اولین نتایج گوگل قرار بگیرد. ما تا اینجا فهمیدیم که اجزای دیجیتال مارکتینگ شامل 4 کار یا فعالیت کلیدی است که باید انجام دهیم ولی سوالی که وجود دارد اینکه این موارد را چه کسی باید انجام دهد و چگونه به تمام این کارها برسیم؟ اگر من جلوی ویدئو ظاهر می شدم و با شما رو در رو صحبت می کردم چه اتفاقی می افتاد؟

اگر کسی اطلاعات خود را وارد کرده است ولی پرداخت آنلاین خود را انجام نداده است شاید بهترین گزینه تماس تلفنی با شخص باشد. در غیر این صورت بعد از چند ماه کار با این جمله مواجه می شوید که “شما هزینه این کار را پرداخت نکرده اید”. منظور از تغذیه آن است که مرتب با Content Marketing یا بازاریابی محتوا، محتواهای کوچک ارزشمندی در اختیارشان قرار دهیم تا همیشه سطح رضایت بالایی حفظ شود و این موارد هم تقریبا مانند بازگرداندن مخاطب میتواند ویدیوهای کوتاهی باشد، پیام مدیرعامل شرکت باشد و حتی میتواند اطلاعات جالبی باشد که فکر میکنید باعث میشود مخاطب احساس کند بعد از خرید هم میتوانید برایش مفید واقع شوید و میتواند به شما اعتماد کند و مرتب با محتواهای کوچکی که از شما دریافت میکند حس خوبی نسبت به شما داشته باشد. پاسخ دهیم، باید از تمامی ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ اطلاع داشته باشیم؛ تا بتوانیم تعریفی مناسب در ارتباط با دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم؛ زیرا آشنایی با تکنیک ها و ابزارهای پیشرفته دیجیتال مارکتینگ موجب شده است که امروزه اصطلاح بازاریابی اینترنتی که اصطلاحی قدیمی و منسوخ شده می باشد، به اصطلاح دیجیتال مارکتینگ تبدیل و جایگزین گردد.

متخصص دیجیتال مارکتینگ

گزینه چهارم بهترین گزینه در شرایط کنونی است و این بهترین گزینه که ما به عنوان مدیر، یکی از کارمندان باهوش و زرنگ خودمان را انتخاب کنیم، احتمالا کسی که کارهای سایتمان را انجام میدهد یا تاحدی با سایتسازها، وردپرس و اینترنت مارکتینگ آشنا است و این کارمند را طوری پرورش دهیم و طوری تبدیل به یک دیجیتال مارکتر حرفهای کنیم که بتواند از عهده تمام این فعالیتها بربیاید و وقتی موفق شد و به اندازه کافی درآمد آنلاین شما را افزایش داد، شما میتوانید با استفاده از همین درآمد کمکم به این کارمند واگذار کنید که خودش 4 بخش دیجیتال مارکتینگ درست کند و کل فعالیتهای بازاریابی دیجیتال را خودش انجام ندهد بلکه توسط یک تیم دیجیتال مارکتینگ که بعدا میسازید انجام دهد. اگر بتوانیم در این ۴ بخش بازاریابی دیجیتال موفق عمل کنیم، مطمئن باشید میتوانیم در دیجیتال مارکتینگ خودمان به دستآوردهای خیلی بزرگی برسیم.

اگر از وردپرس استفاده میکنید، بهتر است از ویرایشگر متنی استفاده کنید به جای اینکه با ویرایشگر بصری کار کنید. الان باید جوایز و پیشنهادهای بهتر و کارهای بزرگتری انجام دهید که افراد قانع شوند از محیطی مانند اینستاگرام خارج شده و وارد وبسایت شما شوند. در این زمینه همیشه به این موضوع توجه کنین که شما باید بتونین تشخیص بدین که چه چیزایی باید در استراتژی ها، رویکرد ها، تاکتیک ها یا اهدافتون بروز بشن. از نظر کاری، چه روحیات ویژهای دارید؟ الگو های رفتاری در صورتی که در زمان مناسب و با محتوای مناسب ایجاد شوند می توانند تأثیرات زیادی روی نظر مخاطبین داشته باشند. معنای SEO این است که ما در سایتمان کاری کنیم که وقتی کسی کلیدواژههای مورد نظر ما را در گوگل جستجو کرد ما در اولین نتایج جستجو ظاهر شویم.میتوان گفت که موضوع SEO نیز خیلی پیچیدهتر شده است.

با پلاگینهایی که برای وردپرس و سایتسازهای دیگر وجود دارد میتوانید هر کسی را که یک نظری در سایتتان مینویسد ایمیلهایش را جمعآوری کنید و حتی اگر کمی حرفهایتر باشید میتوانید تشخیص دهید که این پیغام مربوط به کدام دسته مقالات بوده است. در اینستاگرام اغلب افراد در حال تفریح و خوشگذرانی هستند و الان باید وارد محیط جدی به نام سایت شوند بنابراین این کار خیلی راحت نیست.بنابراین بخش جذب دیجیتال مارکتینگ باید مهارتهایی را کسب کند تا بتواند افراد را از رسانههای اجتماعی شما در حدی ترغیب کند که حاضر باشند وارد سایتتان شوند. بنابراین لازم است که ما سیستمی طراحی کرده باشیم و صفحاتی از سایتمان مربوط به خریداران خاص باشد و با ایمیلهای اتوماتیکی که بعد از خرید میفرستیم کاری میکنیم که افراد سایت و رسانههای اجتماعی ما را به فراموشی نسپارند و همین باعث میشود که مشتریان خود را حفظ کنیم. خیلی خوشحالیم که بگوییم بعد از ماهها تحقیق و وقت گذاشتن یک دوره مفصل جدید به اسم «دوره دیجیتال مارکتینگ واقعی» طراحی کردهایم.

سپس در آینده و هر زمانی که نیاز به آنالیز برای پیدا کردن ایده داشتید سری به این فولدر بزنید، تا نه تنها ایده های تکراری را متوجه شوید، بلکه از آنها برای پیدا کردن ایده های جدید استفاده کنید. مهمترین نکته این است که ابتدا محتوا را بدهیم سپس بخواهیم اطلاعات تماس را دریافت کنیم. درواقع این ترفند بسیار ظریف و ساده است و احتمالا شما برای صفحه فرود خود PDF ساختهاید، کافی است محتوای PDF را در صفحه فرود خود کپی کنید و بازدیدکننده قبل از اینکه وادار شود ایمیل یا اطلاعات تماسی وارد کند بتواند محتوای آن را کامل ببیند و اگر خوشش آمد و احساس کرد که ارزشمند است سپس خودش با تمایل خود ایمیلش را بدهد که نسخه PDF آن اطلاعات را دریافت کند.

بنابراین نکته کلیدی آن است که اگر شما کارمندی آوردید یا فردی را مسئول بخش پولسازی وبسایتتان گذاشتید باید معیاری به این فرد بدهید مثلا بگویید که من میخواهم به ازای هر عضوی که در سایت دارم در این ماه n مبلغ فروش ایجاد کنم.برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله 3 ایده برای افزایش ارزش محصولات را بخوانید. همانطور که گفته شد هر بخش فرآیند دیجیتال مارکتینگ که 4 بخش بود نیاز به یک معیار قابل سنجش دارد شاید بهترین معیار قابل سنجش برای پولسازی «درآمد به ازای هر نفر» است؛ یعنی اگر وبسایت شما هزار عضو دارد و درآمد به ازای هر نفر را 1000 تومان تعریف میکنید بنابراین با هر عملیات بازاریابی که انجام میدهید مثلا ایمیلی که میفرستید، پیامی که در تلگرام و… یعنی ویدیو بدون هیچ محدودیتی قابل دیدن است ولی آن چکلیست منوط به این است که شخص ایمیل خودش را وارد کند.

به طور مثال زمانی که در تلوزیون پیامی بازرگانی پخش می شود ، بیشتر ما ترجیح می دهیم تا شبکه دیگری را در آن لحظه دیده و خود را مشغول کار دیگری کنیم . یعنی به این امید هستند که به طور اتفاقی چند تا از مقالات و صفحات سایت با SEO رتبه خوبی پیدا کرده و از همین طریق افرادی وارد وبسایت شوند. برای مثال در تصویر زیر تفاوت نمایش صفحات سئو شده را با نتایج پولی مشاهده میکنید. این در حالیست که با کوچک تر شدن صفحه نمایش و تبدیل نمایش عرضی آن به حالتی طولی ، دیگر امکان نشان دادن همه این ویژگی ها وجود نداشته و اینک نیازمند وجود نقشه دیگری هستیم . ثبتنام در سایت، ساخت حساب کاربری، دانلود یک محتوای خاص، برقراری تماس تلفنی و نهایتاً فروش، همه و همه میتوانند شکلی از تبدیل باشند.

در این موارد به جای اتوماسیونهای ایمیلی میتوانیم مستقیم با فرد تماس بگیریم و بگوییم چگونه میتوانیم به شما کمک کنیم. کاری کنیم کسی که حداقل یکبار از ما خرید کرده همان ذهنیت خوب را نسبت به ما حفظ کند و تشویق شود که در موارد بعدی اگر نیازی به خرید داشت ما در ذهن آن فرد اولین و بهترین گزینه باشیم. این موضوع یک ترفند بسیار حرفهای در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است به این دلیل که بسیاری از افراد پیدیافهای بیارزش و محتواهای بیارزشی تولید میکنند که ارزش دادن ایمیل را ندارد و اگر ما از محتوای خود مطمئن هستیم ابتدا این امکان را میدهیم که شخص کاملا محتوای آن PDF را ببیند و بعد اگر دوست داشت برای ذخیره این اطلاعات برای کاربردهای بعدی ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد. یعنی تخصصش این است که بازدیدکنندههای وبسایت را ترغیب کند تا اطلاعات تماسشان را به شما بدهند که شاید بعد از آن، ایمیلها و پیامهایی به این افراد ارسال شود تا علاقهشان بیشتر شود.

در غیر اینصورت به راحتی میتوان نقاط ضعف مربوط به آن را شناسایی و رفع کرد. منظور از پولسازی در دیجیتال مارکتینگ آن است که ما یک تعداد مخاطبان و اعضایی داریم که اطلاعات تماس خود را در اختیار ما قرار دادهاند و ما باید بتوانیم که از این افراد درآمد ایجاد کنیم یعنی در این قدم است که سعی میکنیم پیشنهادهای فروش محصولات و خدماتمان را به این افراد خاص ارائه دهیم. رهبر محتوای موفق کسی است که در زمینه تولید محتوا و بازاریابی محتوایی آشنایی داشته باشد و این فرد به عنوان رهبر باید بداند که رهبریت یک تیم چگونه است و چه چالش ها و فعالیت هایی پیش روی او است. • توانایی تعامل با مشتریان بالقوه و اینکه بفهمید دقیقا چه چیزی می خواهند و چه نمی خواهند، یعنی شناخت بهتر مشتریان تان! بزرگترین قدمی که همین امروز میتوانید انجام دهید تا SEO وبسایتتان خیلی بهتر شود این است که اگر تا الان در Web Masters Google ثبتنام نکردهاید، در آن ثبتنام کنید و سایتتان را تعریف کنید و ببینید گوگل چه خطاهایی از سایتتان میگیرد و سعی کنید آنها را بر طرف کنید.

گوگل با وسواس زیاد و با الگوریتمهایی که نوشته است چک میکند که سایتتان برای مشاهده بر روی موبایل مناسب است و روی گوشیها به خوبی و به وضوح دیده میشود یا خیر و اگر این کار را انجام ندهید امتیاز منفی میگیرید و نمیتوانید در SEO رتبه خیلی بالایی کسب کنید و دهها پارامتر دیگر. شاید شما سیستمهای پیشرفته و اتوماتیکی برای این کار نداشته باشید ولی حتی اگر سیستمی ندارید، به صورت دستی میتوانید این کار را انجام دهید؛ یعنی یکی از کارمندان یا خودتان تکتک سفارشات قبلی را چک کنید یا حداقل کاری که میتوانید انجام دهید، Landing Pageهایتان را طبقهبندی کنید و کسی که در یک Landing Page خاص اطلاعات تماسش را داده است احتمالا میدانید که به چه موضوعی علاقه داشته و همین موضوع را در پیام یا ایمیلتان مینویسید.ایده دیگر استفاده از Commentها است. سایر موارد میتواند مربوط به سرعت سایت باشد یا مربوط به اشتباهات و مشکلاتی که سایتتان بر روی موبایل پیش میآورد و موارد دیگری که در Google Web Master Tools میتوانید این موارد را چک کنید و ببینید که سایتتان چه مشکلاتی دارد.

همچنین موضوع دیگر Mobile Friendly بودن سایتتان است. یعنی فردی که جذب سایتتان شد و وارد سایت شد چگونه او را فعال کنیم و کاری کنیم که شخص حاضر شود حداقل اطلاعات تماس خود را در وبسایت ثبت کند که همین موضوع نشان میدهد که علاقهای به وبسایت و کسبوکار شما دارد تا در قدمهای بعدی کارهای بیشتری انجام شود. مشکلی که وجود دارد؛ اگر کسی دیجیتال مارکتینگ حرفهای بلد باشد، احتمال آن کم است که با حقوقی حدود 10 تا 15 میلیون تومان در ماه حاضر باشد تماموقت برای شما کار کند. در حال حاضر موبایل ها به ابزاری برای توده ها تبدیل شده اند. بنابراین بخش دوم که Activation است میتواند با ارائه آماری به بخش جذب کمک کند که بخش جذب بداند جاهایی که تبلیغ میکند درست است و آیا افرادی که میآیند یک درصد قابلقبولی از آنها تبدیل میشوند و اطلاعات تماس خود را میدهند؟