بازاریابی مشتری چیست؟ تعریف، راهبردها، استراتژی‌ها و بهترین شیوه‌ها | agahi-free

در این درس می‌کوشیم ضمن وفاداری به مفاهیم جهانی در عرصه مدیریت و بازاریابی، ترکیبی از مطالب آکادمیک و اجرایی به شکلی ارائه شود که در بازار کشورمان ایران، قابل استفاده باشد. فرض کنید به یک ایده برای محصولی که قصد دارید در کسب‌وکارتان به فروش برسانید دست پیدا کرده‌اید. بعد از آن باید چه کار کنید؟ احتمالأ اگر فقط شروع به فروش کنید موفق نخواهید شد. اساسأ این چهار جزء نحوه تعاملِ بازاریابی با هر مرحله از کسب‌وکار را توضیح می‌دهند. درحالیکه زمانی فقط آگهی‌های بازرگانی وجود داشت، بازاریاب‌ها اکنون برای ساخت و انتشار انواع مختلف ویدیو جهت سرگرم کردن و اطلاع‌رسانی به مشتریان اصلی‌شان پول پرداخت می‌کنند.

  • تبلیغات شاید تنها بخشی از راهبرد بازاریابی باشد اما یکی از مهمترین پارامترهای یک بازاریابی موفق را تشکیل می‌دهد.
  • تکامل مرحله به مرحله ی آن سبب شده است امروزه به یکی از قدرتمند ترین زمینه ها برای فروش باشد، تا جایی که در حال حاضر هر کسی که محصولی دارد باید این علم را بداند.
  • بدانید که رفتار هر فردی نشئت گرفته از تیپ شخصیتی آن فرد می باشد و شما به عنوان یک کسب و کار باید بتوانید با استفاده از آن رفتار ها به بهترین شکل ممکن با مشتری و مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
  • Viral marketing یا بازاریابی ویروسی مزایای بسیاری دارید اما مهم‌ترین مزیت آن، هزینه کمی است که برند بابت آن پرداخت می‌کند؛ چراکه منتشرکنندگان ویروسی محتوا، خودِ مخاطبان هستند.

در بازاریابی پنهان، برند شما بازیگران و افراد معروف (سلبریتی‌ها) را استخدام می‌کند یا از نام‌های مستعار برای تبلیغ محصول یا سرویس بهره‌مند می‌شود؛ بدون این‌که مشتریان دریابند که این تبلیغ برای آن‌هاست. هنگامی که وب‌سایت شما توانست ترافیکی را جذب کند، باید این ترافیک را به مشتریان بالقوه و در نهایت خرید آن‌ها تبدیل کنید. به همین دلیل است که استفاده از ابزارهای بازاریابی مباحثه‌ای، مانند صندوق ورودی مشترک (Unified Inbox)، برای تسهیل عملکرد شما اهمیت بسیاری دارد. همچنین، با گسترش این ایده می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای پرورش مشتریان با محتوایی استفاده کنید که آن‌ها را به سمت خرید تشویق کند. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) تمام فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که از قابل‌مشاهده‌ بودن محصولات یا سرویس‌های کسب‌وکار شما در صفحات نتیجه‌ی موتور جست‌وجو (SERPs) اطمینان حاصل می‌کنند.

  تعریف بازاریابی Marketing چیست ؟ بازاریابی از دیدگاه 40 مدیر بازاریابی بین‌المللی | agahi-free

نکات مهم بازاریابی و فروش

بازاریابی یا مارکتینگ عبارت است از یک استراتژی که توسط یک شرکت در جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده می‌شود. برای کسانی که علاقه و تعصب ویژه روی برندسازی و تبلیغات دارند، ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا در تعریف بازاریابی،‌ اشاره‌ای به این دو حوزه‌ی مهم نشده است. بازاریابی اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند.

چرا بازاریابی مهم است ؟

اگر شما هم در حوزه‌ی بازاریابی مشغول به فعالیت هستید، روزانه با بازاریابی سروکار دارید و نمی‌توانید تعریف دقیقی برای آن ارائه دهید، خوب است بدانید که بازاریابی واژه‌ی فراگیری است و مفاهیم بسیاری را شامل می‌شود. تمامی تعاریفی که تاکنون از بازاریابی ارائه شده‌اند نواقص خاصی دارند و هر کدام بخش از این حوزه گسترده را پوشش می‌دهد. با توجه به هوشمندی خرید در عصر اطلاعات و جامعه پست‌مدرن امروزی، هر شرکتی که قصد موفقیت دارد می‌باید، ترکیبی از انواع بازاریابی را در برنامه بازاریابی خویش تبیین نموده باشد. بازاریابی موجب افزایش فروش می‌شود و با استفاده از روش‌های مختلف موجب جلب نظر مشتری به محصول یا خدمات می‌گردد. بازاریابی اطلاعاتی در اختیار مخاطبان محصولات و خدماتی قرار می‌دهد.

مصرف‌کنندگان به دفعات کمتری خرید می‌کنند یا اصلاً نخریدن را شروع می‌کنند! پس می‌توان گفت بازاریاب در تحریک تقاضا برای محصول مهارت دارد؛ ولی این دیدگاه بخش کوچکی از کاری است که او انجام می‌دهد. وظیفهٔ بازاریاب فروش مزایا یا خدمات محصول است و نه تشریح ویژگی‌های آن! یک نجار مته نمی‌خرد، بلکه او به‌دنبال ایجاد روزنه‌ای با قطر خاص است.

  موثرترین تکنیک های فروش بر پایه مطالعات علمی ۲۲ تکنیکی که به فروش بیشتر شما کمک می کند | agahi-free