برای هر بخش متمایز – که به آن بازار هدف میگوییم – پیشنهاد مشخصی ارائه میکند که در ذهن همان افراد جای مشخصی را اشغال کند. این پیشنهاد حاوی مزایا و ویژگیهای کلیدی و مهمی است که میخواهد بازار هدف او را با آن بشناسد. این تعاریف پاسخ روشنی به این انتقادند؛ چون بازاریاب نیاز را ایجاد نمیکند، بلکه برای برآوردهکردن آن، پیشنهادی ارائه میکند. بازاریاب کسی است که بهدنبال یک پاسخ (مثلاً توجه، خرید، رای یا کمک مالی) از طرف دیگر ماجرا (مشتری بالقوه) است.
- بازاریابی همیشه باید یک قدم جلوتر از تولید محصول باشد تا بتواند نیاز مخاطب را شناسایی و او را به خرید ترغیب کند.
- اینستاگرام اصولأ یک کانال تبلیغاتی نیست اما وقتی برای تبلیغات استفاده شود میتوانید یک مبنا برای دنبالکنندهها توسعه دهید تا هرازگاهی اطلاعیهها در اینستاگرام منتشر شوند.
- فقط در این زمان است که مشتریان شما به افرادی وفادار و مشتاق تبدیل میشوند که برند شما را به دوستان و خانوادهی خود معرفی میکنند.
- بازاریابی ایمیلی بهمعنای استفاده از ایمیل برای ارسال پیام به مخاطبان هدف است.
بازاریابی برونگرا همان روشها و فعالیتهای مرسوم و قدیمی است که اغلب مردم آن را با نام بازاریابی میشناسند؛ روشهایی مثل بازاریابی تلفنی، تبلیغات بیلبوردی، تبلیغات رادیویی و تبلیغات پاپآپ. پیشنهاد میکنیم مقالهٔ «ایمیل مارکتینگ چیست؟ (تمام آنچه که باید بدانید!)» را بخوانید تا با مراحل بازاریابی ایمیلی بهخوبی آشنا شوید. احتمالاً اولین فروشگاهی که به یاد میآورید، همان فروشگاهی است که تا امروز با تولید محتوا به شما کمک کرده است تا راحتتر شیرینی بپزید و دربارهٔ خرید بهترین وسایل، محتواهای مختلفی به شما ارائه کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم مقالۀ «ایونت مارکتینگ چیست؟ (کاربرد بازاریابی رویدادی)» را مطالعه کنید. وقتی برای معرفی، تبلیغ و ترویج محصول یا خدمتی، رویداد برگزار کنید، از ایونت مارکتینگ استفاده کردهاید. این رویداد ممکن است مراسم رونمایی از محصول، سمینار یا یک کارگاه آموزشی باشد.
نسل دوم بازاریابی: تحقیق، تولید، بازاریابی
ویدیو زیر را با دقت ببینید تا در چند دقیقه، نگاه کاملتری درباره معنی مارکتینگ در کسبوکار پیدا کنید. اما قبلش میخواهیم یک تصور رایج درباره بازاریابی را از بین ببریم و سپس بدون نگاه بدبینانه به سراغ تعاریف متخصصان برویم. یکی دیگه از تکنیک های محبوبی که به طور گسترده توسط بازاریابان استفاده می شه ارسال نوتفیکیشن در تلفن همراه هستش. اگرچه پوش نوتیفیکیشن در کامپیوتر هم از طریق مرورگر قابل دریافت هستش، اما بیشترین بازدهی رو در تلفن های همراه داره. این اهداف می تواند شامل ترویج استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی، ترویج معاینات منظم بهداشتی، ترغیب افراد به واکسیناسیون فرزندانشان، درخواست از مردم برای ترک مصرف دخانیات و غیره باشد.
فصل اول: مردم چطور خرید می کنند؟
همهی اینها به این دلیل است که سوزان، صاحب خیالی شرکت ابزاری، انتخاب کرد که کسبوکار خود را با آرزوهایش پیوند دهد تا از جامعه حمایت کند. این بازاریابی ترکیبی از علم عصبشناسی (Neuroscience) و بازاریابی است تا همخوانی احساسی کمپینهای فعلی و آیندهی خود را ارزیابی کنند. مزیت این نوع بازاریابی داشتن کمپینهای شخصیسازیشدهای برای مشتریان دلخواهتان است. بهینهسازی وبسایتتان با جستوجوی صوتی بسیار شبیه به بهینهسازی برای جستوجوی ارگانیک است، اما میتوانید با ساخت فعالیتهای گوگل یا مهارتهای الکسا، از آن نیز فراتر بروید و راهکارهای مبتکرانهای را ابداع کنید.
۵. بازاریابی کلمات کلیدی (Keyword Marketing)
ازجمله نکات فروش و بازاریابی که اهمیت زیادی هم دارد، این است که به واقعیات موجود توجه کنید، نه آنطور که دوست دارید یا آرزو میکنید. لازم است که استراتژیهایتان بر اساس نگاهی عینی به مشتریهای هدف و بازاری که در آن فعالیت میکنید، ایجاد شود. بسیاری از کسبوکارها مرتکب این اشتباه میشوند که ابتدا بر روی خدماتی که ارائه میدهند، متمرکز میشوند. بر اساس بررسیهای انجام شده شرکتهایی که به طور منظم بر روی گروههای مشتریهای هدف خود تمرکز میکنند، سریعتر رشد کرده و سود بیشتری را نسبت به بقیه دریافت میکنند.